Att vara bortskämd

Det finns olika sätt att vara bortskämd på. Det behöver inte vara att bara få kläder och dyra prylar, det kan vara att få allting serverat. Du behöver inte göra någonting själv, utan det räcker att du säger ett litet knyst så har du det du bad om framför näsan på dig. Alla vänner jag har är bortskämda på ett eller annat vis. 
 
Jag är bortskämd och har alltid varit. Men jag tycker själv att jag uppskattar det jag får och blir glad över sakerna jag får. Jag tycker inte heller jag tigger om saker hela tiden, jag frågar och får jag ett ja, då antar jag att det är okej. Får jag ett nej, då är jag förstående, man kan inte få allting. Läser mina föräldrar det här vet jag att de inte kommer hålla med mig om allting, men det är deras syn på saken och det här är min. 
 
Jag tycker egentligen inte om att få dyra saker och jag gillar inte att berätta om priset. Utan jag skäms. Har jag en snygg tröja, skor, jacka eller vad som helst, för en billigare peng. Tycker jag det är roligare att visa det jag har! Folk blir oftast förvånade om man har något jätte snyggt på sig och det kostar mindre än vad det ser ut att göra. 
 
Min mamma & pappa köpte en balklänning till mig för ett tag sedan. Världens finaste klänning, men hade jag fått betala den själv hade jag inte valt den. Jag älskar den, det gör jag verkligen. Men jag berättar priset för dom som frågar, inte i första taget i alla fall. Det känns bara fel och jag skäms. Jag får även låna bil när jag vill, men jag får dåligt samvete varje gång jag gör det.
 
Det händer också ofta att jag får höra kommentarer som:  "Du har ju hur mycket pengar som helst" "Dina föräldrar måste vara rika" "Du kan ju köpa dem där, tusen spänn är ju ingenting för dig".
Man ba what? Jag har inte hur mycket pengar som helst. Jag har haft många sommarjobb och även ett helgjobb, jag tjänade ihop pengarna och förtjänade dem. Men bara för det har jag inte hur mycket pengar som helst.Jag unnar mig men försöker också spara.
Mina föräldrar är inte heller rika, de har normala jobb och jobbar röven av sig för att skämma bort mig och mina hundra syskon. De jobbar extra bara för att de vill att vi ska få saker, de jobbar men köper inte ett skit till sig själva. Visste ni det? naeh jag tänkte väl det. Det är inte många som vet, för att folk drar slutsatser innan de ens har frågat. 
 
Jag hatar att bli kallad borskämd även om jag är det. Det är skillnad på att vara bortskämd utan att egentligen har bett om det och att ständigt be om saker och aldrig bli mätt. Jag blir mätt. Jag kan bli jävligt mätt och få ångest. Men jag antar att vi är olika. 
 

Kommentarer
Postat av: Jeanette Kripe-Jansson

❤️

2012-12-02 @ 04:14:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0